GBT lanceert plan voor groene snelweg N36

Tijdens de raadsdebatten over de Verkeersvisie 2017-2027 presenteerde raadslid Rik Pape van GemeenteBelangen Twenterand zijn plannen om van de N36 een snelweg te maken. Maar niet zomaar een snelweg: de eerste groene snelweg van Nederland.

Volgens het ambitieuze plan zou de N36 de eerste groene snelweg van Nederland moeten worden, gelegen in een bos van zo’n 300 meter breed en van Almelo tot Hoogeveen. Dit hoeft niet aaneengesloten te zijn. De N36 staat ook wel bekend als ‘de dodenweg’, omdat er in de afgelopen tien jaar ruim vijftien doden te betreuren vielen. Opwaardering naar een snelweg is volgens GBT de beste oplossing, die deze weg sinds haar oprichting twaalf jaar geleden direct hoog op de politieke agenda plaatste. 

N36 In Westerhaar Vanaf Viaduct Bij Avond Gerrit Woelders Westerhaar
N36 in Westerhaar-Vriezenveensewijk bezien vanaf de viaduct bij avond. Foto: Gerrit Woelders

Meer veiligheid, een einde aan de dagelijkse files maar ook meer natuur en duurzaamheid. Dat lijkt een onmogelijke combinatie, maar volgens Pape is dat mogelijk. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft in 2016 met achttien partijen de intentieovereenkomst ‘Actieplan Bos en Hout’ getekend. In dit plan is opgenomen om 100.000 hectare extra bos aan te planten in Nederland. Rijkswaterstaat ziet kansen om het bos aan te leggen op locaties langs de snelwegen.

​Een groene snelweg heeft enorm veel voordelen: meer veiligheid en een einde aan de dagelijkse files. Maar ook meer natuur en duurzaamheid door enorme stikstofopname. Klimaatdoelen worden haalbaar. Door de stikstofreductie krijgen bestaande bedrijven meer ruimte om uit te breiden.

— Volksvertegenwoordiger / raadslid Rik Pape

Een groene snelweg heeft enorm veel voordelen: enorme stikstofopname, klimaatdoelen worden haalbaar en een groene buffer tussen Almelo en Vriezenveen. Door de stikstofreductie krijgen bestaande bedrijven meer ruimte om uit te breiden. Bovendien beperkt het de waardedaling van woningen langs de weg en is het een impuls voor het toerisme. De belangrijkste motivatie is echter de veiligheid voor de verkeersdeelnemers. De noordelijke ontsluiting tussen de A35 en de A28 is ook een stimulans voor economische groei en op termijn een geducht middel tegen krimp van deze regio. 

Ook op het ecologische vlak brengt ‘de groene A36’ voordelen met zich mee. Een directe verbinding tussen het Natura 2000 gebied de Engbertsdijksvenen en het Vechtdal. En dat komt de natuur alleen maar ten goede. Tevens is het goed voor biodiversiteit en niet te vergeten de door de gemeente Twenterand geadopteerde Patrijs.